Ahad, 5 April 2015

MERENANG GELORA TINGKATAN 3

Sinopsis

Watak utama novel, Badri yang dilantik sebagai pengawas sekolah berhadapan dengan cabaran Shahrul,Meng Kong dan Kumar. Dia jua terbabit dengan persaingan Nadira dan Siew Mei yang berebut untukmenambat hatinya.Sebaik sahaja berjawatan pengawas, Badri segera "mengumpul" musuh hingga satu hari dia disiramdengan air tandas ketika berada dalam kamar kecil di situ. Dia juga menghadapi masalah dengan anakbuah (anak saudara Pak Lang (bapa saudara dan guru silat Badri), iaitu Nadira yang bersekongkol denganShahrul. Jamil, teman rapatnya juga terbabit dengan kegiatan menjual telefon bimbit yang dicuri olehMeng Kong di kedai ayahnya sendiri.Siew Mei, adik kepada Ah Meng, pekerja di kedai ayah Meng Kong meminta pertolongan Badri. Nadirakemudian sedar tentang perangai buruk Shahrul apabila sanggup meninggalkan dirinya disoal oleh polisbersendirian. Namun, Shahrul memang licik untuk memujuk Nadira walaupun Nadira sudah mula beralihkepada Badri.Badri berjaya membongkar kegiatan Shahrul, Kumar dan Meng Kong, lalu dihadapkan kepada gurudisiplin, Cikgu Jailani, pengetua dan guru kaunseling. Meng Kong kemudian dimasukkan ke asrama olehbapanya, manakala Kumar insaf dan berkawan dengan Badri. Dendam Shahrul membara, apatah lagi diamudah ditewaskan oleh Badri dalam satu pergelutan di kawasan joging.Perhatian Siew Mei terhadap Badri menyebabkan Nadira kembali menerima Shahrul. Jamil pula dihantarke rumah neneknya di Sarawak bagi menjauhkan dirinya daripada Shahrul. Ketika Badri menghadapifitnah memiliki telefon bimbit yang diletakkan ke dalam beg sekolahnya, hanya Taufik (si mulut murai)dan Siew Mei memberi sokongan.Dipendekkan cerita, Badri akhirnya bergelar doktor perubatan lulusan Ireland, manakala Siew Meidoktor gigi. Pembaca mungkin sedikit terkilan justeru Shahrul akhirnya berkahwin dengan Nadira, tetapidia sebenarnya telah menjadi orang berguna. Shahrul menjadi pengusaha bengkel mekanik yang berjayadengan rakan kongsinya, Kumar dan sering mengunjungi Taufik yang kini memiliki resort sendiri...

SINOPSIS MENGIKUT BAB-NOVEL MERENANG GELORA

Bab 1 – Tugas Baharu

Badri anak sulong daripada dua orang adik beradik mula bertugas sebagai seorang pengawas sekolah Adiknya bernama Badrul. Beliau seorang yang tegas dan berdisiplin. Bercita-cita ingin menjadi pemimpin pada masa hadapan. Jamil merupakan kawan baik kepada Badri, manakala  Shahrul seorang murid yang nakal, Siti Cahaya Nadira seorang murid baharu yang cantik menjadi rebutan murid-murid lelaki di sekolah tersebut. Jamil dicabar oleh Badri dan sebaliknya untuk mendapatkan Siti Cahaya Nadira.

Bab 2 – Api Yang Mula Membara

Jamil mengajak Badri melepak di Mastika Mall tetapi ditolak. Mereka berbeza dari segi soal prinsip kehidupan. Meng Kong anak tauke kedai telefon selalu dikerumuni oleh murid-murid lain. Badri telah disimbah air semasa berada di dalam tandas. Peristiwa itu menjadi heboh di kantin. Nadira menyindirnya. Cikgu Jailani menyiasat kes tersebut. Badri dibenarkan balik ke rumah lebih awal kerana keadaan bajunya yang basah dan berbau. Selepas itu Badri pergi ke perpustakaan untuk menenangkan jiwa dan berjalan-jalan tetapi terserempat dengan Shahrul yang menunggang motosikal dengan Nadira. Badri telah pergi ke rumah Pak Alang dan agak terkejut kerana terserempat dengan Nadira di sana. Pak Alang memperkenalkan Nadira sebagai anak buahnya dari Kedah.

Bab 3 – Main Api

Badri dapat mengenali murid yang ada di dalam tandas semasa dia disimbah air berdasarkan tanda lahir yang terdapat di leher murid tersebut. Kumar ditangkap dan dibawa kepada Cikgu Jailani , iaitu guru disiplin. Kumar ditangkap kerana turut membawa telefon bimbit. Ah Chun dan Selva , rakan sekelas Badri yang menyuruh Kumar, Meng Kong dan Shahrul menjual kad prabayar kepada murid-murid di sekolahnya. Kumar telah memberitahu Jamil agar Badri tidak memerhatikan Meng Kong lagi. Nadira memberi amaran agar Badri tidak melaporkan apa-apa kepada Mak Alang. Badri digelar sebagai pelapor. Badri dimalukan dengan dijatuhkan apabila dirempuh dengan kuat oleh Bob dan disindir oleh Kumar serta ditertawakan oleh Nadira. Semasa di dalam bas, dia mendapat nota untuk datang ke pasar raya pada petang itu. Dia ke pasar raya itu dan bertemu dengan Siew Mei yang belum pernah dikenalinya sebelum ini.

Bab 4 – Duri Dalam Daging

Kumar bertemu dengan Meng Kong dan Shahrul di pusat boling. Beliau bercerita dan meluahkan rasa tidak puas hatinya terhadap Badri kerana telah ditangkap oleh Badri dan telefonnya dirampas. Kumar masih berdendam dengan Badri.

Bab 5 -  Pertemuan

Badri berjumpa dengan Jamil dan bertanya adakah dia juga terlibat dalam kegiatan menjual  kad prabayar. Semua rahsia itu diceritakan oleh Siew Mei setelah diberitahu oleh abangnya yang bekerja di kedai telefon ayah Meng Kong, iaitu Encik Tan. Hal ini kerana kerap berlaku kehilangan kad prabayar dan telefon di kedai Encik Tan. Badri pula melakukan  sesuatu untuk menyelamatkan Nadira dari terus berkawan dengan Shahrul. Kemungkinan Shahrul turut terlibat dengan aktiviti tidak bermoral.

Bab 6 – Kemuncak Dunia

Nadira dimarahi oleh Nurul Ain, iaitu kakaknya kerana berpakaian sendat untuk keluar pada Sabtu pagi. Nadira menunggu Shahrul dalam keadaan marah kerana selalu lewat, tetapi sering terpujuk oleh kata-kata manis Shahrul. Nadira marah kepada Badri kerana menegurnya berkawan dengan Shahrul. Nadira mengikut Shahrul bersiar-siar dengan menunggang motosikal. Shahrul bertemu dengan rakannya, mat motor yang selalu berlumba haram. Nadira tidak senang dengan Aziz iaitu salah seorang kawan dalam kumpulan mat motor Shahrul. Mereka telah diserbu oleh anggota polis tetapi Shahrul, Aziz dan rakan-rakannya dapat melarikan diri. Nadira terperangkap kerana ditinggalkan oleh Shahrul. Akhirnya, Nadira ditangkap dan dihantar pulang ke rumahnya oleh pihak polis. Pihak polis menerangkan bahawa Nadira telah berkawan dengan mat rempit yang diburu oleh pihak polis. Ada kalangan mereka yang terlibat dengan jenayah. Nadira dimarahi kakaknya.

Bab 7 – Secantik Sinar

Jamil menjauhi diri daripada Badri. Taufik kawan sekelas Badri ingin mengetahui masalahnya. Badri menyembunyikannya dan memarahinya kerana bersikap menjaga tepi kain orang lain. Taufik memberitahu kejadian yang menimpa Nadira dan Shahrul. Nadira telah ditangkap dan disoal oleh pihak polis. Hal ini telah diketahui oleh pengetua dan menyebabkan Nadira dipanggil untuk menceritakan situasi sebenar kejadian  tersebut. Nadira berjumpa dengan badri di perpustakaan untuk meminta maaf atas kesalahannya terhadap Badri. Nadira menyatakan hasratnya ingin berkawan dengan Badri tetapi Badri serba salah dan malu. Pertemuan dengan Shahrul membuatkan Nadira amat marah kepada Shahrul. Badri dicabar oleh Shahrul.

Bab 8 – Mengharung Badai

Jamil menceritakan kepada Badri yang dia telah dituduh mencuri telefon bimbit di kedai ayah Meng Kong. Nasibnya baik kerana bapa Meng Kong tidak membuat laporan kepada pihak polis dan sekolah. Dia tidak dapat membela diri. Badri bersyukur kerana Jamil sudah insaf atas perbuatannya. Nadira masih berharap Badri tidak masuk campur urusan Meng Kong dan kawan-kawannya, tetapi Badri masih tekad menyelongkar kebenarannya. Siew Mei mengajak Badri berjumpa di bengkel dan menasihati Badri tentang pergaduhannya dengan Shahrul kerana Nadira. Siew Mei meminta Badri membimbing Nadira . Akhirnya Badri bertanya kepada Siew Mei mengapa dia mengambil berat tentangnya. Siew hanya menutup mulut dan lari tergesa-gesa kerana malu.   

Bab 9 – Rahsia Hampir Terbongkar

Badri mengintip perbualan Kumar, Meng Kong dan Shahrul tentang rancangan mereka untuk terus menjual telefon bimbit dan kad prabayar ketika sedang berjoging di tasik. Mereka agak risau jika Jamil membongkar kegiatan mereka itu. Mereka telah disergah oleh Badri. Shahrul menyerang Badri tetapi dapat dielak kerana Badri mahir dalam ilmu persilatan.

Bab 10 – Semarak Api

Shahrul tidak selesa tinggal di rumah teres walaupun sudah tiga tahun mendiaminya. Dia masih lagi rindu akan rumah lamanya yang besar dan mewah itu. Rakan-rakan Shahrul sering menganggapnya daripada golongan yang berada, namun sebaliknya. Dia telah dipanggil oleh Cikgu Jailani kerana menyerang Badri. Apabila Shahrul bertemu dengan Badri yang sedang makan bersama-sama Nadira, hatinya marah dan dia cuba mengungkit rancangan mereka dahulu untuk mengenakan  Badri. Tujuannya adalah untuk memisahkan Badri dengan Nadira. Suatu hari, Shahrul dan Kumar memungut hutang daripada Amir yang membeli telefon tetapi dibayar separuh sahaja kerana emaknya tidak membenarkan dia membelinya dan meminta dipulangkan kembali. Apabila Amir memulangkan telefon itu kepada Shahrul, telefon tersebut telah jatuh dan dilihat oleh Cikgu Jailani. Amir dibawa ke bilik guru. Amir telah diugut oleh Shahrul dan Kumar agar tidak menceritakan hal sebenar kepada Cikgu Jailani, sebagai balasan hutang Amir akan dihapuskan.  Amir telah berbohong kepada Cikgu Jailani untuk menutup rahsia daripada siapa dia membeli telefon itu agar hutangnya lupus.

Bab 11 – Tertangkap
Meng Kong ke kedai ayahnya untuk mendapatkan bekalan telefon di dalam stor tanpa menyedari stor tersebut telah dipasang dengan system CCTV. Dia berpura-pura menunggu Ah Meng. Telefon itu diserahkan kepada Kumar agar tidak dikesan oleh bapanya. Ah Meng telah memainkan semula rakaman CCTV tersebut dihadapan Encik Tan. Encik Tan telah melihat Meng Kong mengambil empat telefon bimbit dari stor itu. Apabila Meng Kong balik dia disuruh berjumpa dengan ayahnya. Ayahnya telah menunjukkan rakaman CCTV kepada Meng Kong lalu Meng Kong meminta maaf dan berharap dia dimaafkan tetapi ayahnya telah menghukumnya dengan menyuruhnya tinggal di  asrama sekolah serta meminta maaf daripada pengetua sekolah iaitu Encik Baharom. Akhirnya, mereka bertiga, Shahrul, Meng Kong dan Kumar tertangkap dan dikenakan hukuman tiga sebatan setiap orang. Meng Kong ditempatkan di asrama. Badri meminta Taufik memerhatikan Meng Kong.

 Bab 12 – Suasana Baharu

Meng Kong mengikuti rutin jadual di asrama walaupun dia berasa kekok, tetapi atas keramahan Taufik dan Saiful, dia cuba menyesuaikan diri. Dia berasa lega kerana tiada orang bertanya sebab dia tinggal di asrama. Meng Kong mula belajar  dan membuat  kerja sekolahnya mengikut masa dan jadual. Dia menceritakan pengalamannya buat kali pertama dapat menyiapkan kerja rumah kepada Shahrul dan Kumar. Mereka tidak berpuas hati dengan perubahan Meng Kong yang tidak mahu menjual telefon lagi kerana Meng Kong takut dihantar untuk tinggal dengan datuknya yang garang. Shahrul dan Kumar masih mengajak Meng Kong meneruskan usahanya, tetapi Meng Kong tetap menolak. Berlaku pertengkaran antara mereka dan Badri datang meleraikan pertengkaran tersebut dengan membawa mereka berjumpa Cikgu Jailani. Mereka dirotan atas kesalahan tersebut.

Bab 13 – Jiwa Remaja

Badri bersiap-siap dengan kemas untuk keluar berjumpa dengan Nadira. Badri diusik oleh Badrul yang menyatakan abangnya mempunyai  dua orang buah hati  kepada emaknya. Nadira menelefon Badri dan bertanya tentang kelewatannya.  Badri akhirnya datang untuk melihat pementasan teater tersebut. Nadira berasa cemburu apabila mengetahui hubungan Badri dengan Siew Mei. Nadira mengelamun semasa pementasan itu dan  disedari oleh Badri. Setelah pulang ke rumah Badri dimaklumkan oleh Badrul  bahawa Jamil datang mencarinya. Badri menelefon Jamil dan berbual-bual melalui telefon. Mereka berjanji untuk bertemu keesokan harinya namun apabila Badri pergi mencarinya tetapi dia tiada di rumah. Jamil hilang tanpa dapat dikesan walaupun  dia telah bertanya kepada ibu bapa Jamil serta Taufik dan Kumar. Badri menemui Kumar  yang sedang memasukkan rokok ke dalam beg Meng Kong  atas arahan Shahrul supaya  Meng Kong dibuang asrama. Kumar mengikut sahaja arahan Shahrul kerana takut dikasari oleh Sahrul.

Bab 14 – Di Persimpangan

Kumar insaf perbuatannya lalu mengelak diri daripada dihasut oleh Shahrul yang memyebabkan dia terikut-ikut dengan gaya mewah Sahrul. Shahrul tetap bertegas untuk memastikan Kumar masih mahu menjadi ahli kumpulannya dan tidak membocorkan rahsia mereka apabila  Jamil dan Meng Kong tidak lagi terlibat dalam kumpulan mereka. Shahrul tetap memujuk Kumar mengikutnya untuk membalas dendam terhadap Badri.


Bab 15 – Kehilangan Yang Misteri

Kehilangan Jamil menjadi misteri. Walau bagaimanapun, Badri tidak dapat melupakan sahabatnya itu. Kini  Badri sudah berkawan baik dengan Kumar. Badri dikejutkan dengan berita di akhbar yang dibaca oleh Siew Mei tentang kematian Amran iaitu kawan Jamil yang mati ditembak kerana terlibat dengan kes jenayah  dan dadah. Badri risau sekiranya Jamil turut terlibat dalam kes jenayah tersebut.

Bab 16 – Tersayat Pedih

Shahrul ketakutan mendengar berita kematian Amran  dan  mengurung diri serta mencari jalan untuk mendekati Nadira semula sebagai sahabat. Shahrul mula merasakan kehilangan rakan-rakannya dan mula bergaul dengan rakan-rakan yang  lebih dewasa. Apabila melihat Badrul, Shahrul ingin membalas dendam terhadap Badri dengan mengupah Din memukul Badrul iaitu adik Badri. Din tidak mahu terlibat dan hal ini menyebabkan Shahrul marah lalu memecut motosikalnya menyebabkan dia terjatuh. Badrul dan kawan-kawannya menolong menghantar Shahrul ke hospital.  Persahabatan  Kumar dengan Badri menyebabkan Siew Mei tidak berpuas hati. Apabila berjumpa Badri, Kumar menceritakan niat sebenar Shahrul melalui maklumat yang diperoleh melalui Din tetapi Nadira curiga dengan kata-kata Kumar, sebaliknya Siew Mei tidak bersetuju dengan pendapat Nadira yang menyatakan Shahrul telah berubah.

Bab 17 – Mangsa Fitnah

Badri banyak menghabiskan masa mengulangkaji pelajaran dengan Kumar. Namun begitu Badri kesal dengan sikap Siew Mei yang tidak semesra sebelum ini. Kumar menyatakan ada perasaan cemburu antara Siew Mei dengan Nadira yang ingin merebut hati Badri. Untuk menghindari perasaan tersebut Badri lebih banyak menghabiskan masa mengulangkaji dengan Kumar. Badri  telah difitnah membawa telefon bimbit ke sekolah apabila Cikgu Jailani menemui telefon tersebut di dalam begnya. Badri dibawa oleh Cikgu Jailani ke bilik disiplin. Taufik menyatakan Shahrul telah menyuruh Kumar melakukannya. Badri terkilan kerana Nadira tidak menyokongnya sebaliknya menyalahkannya juga. Berita negatif tersebut masih tersebar walaupun Cikgu Jailani mendapati Badri tidak bersalah. Badri juga disindir oleh Shahrul. Semua rakan menjauhkan diri daripadanya kecuali Siew Mei dan Taufik.

Bab 18 – Pentas Sandiwara

Badri dan Taufik mendengar perbualan Shahrul dan Kumar. Mereka mendapati Shahrul telah mengarahkan Kumar meletakkan telefon bimbit ke dalam beg Badri tetapi Kumar tidak mematuhi arahan tersebut. Hal ini menyebabkan Shahrul berasa marah. Pertengkaran antara Shahrul dan Kumar telah dilihat oleh Lokman dan Badri. Mereka dibawa ke bilik pengawas oleh Lokman, iaitu ketua pengawas. Badri diberi semangat oleh Taufik dan Lokman berkenaan fitnah yang ditabur kepadanya.

Bab 19 – Cerita Baharu

Meng Kong berjumpa dengan Badri, Taufik dan Siew Mei di kantin. Mereka bersimpati dengan nasib Badri.  Badri  menyatakan bahawa Kumar tidak terlibat dalam hal tersebut. Mereka berbincang tentang sikap Shahrul yang tidak serik  dengan kejadian yang telah berlaku kerana ibu bapanya tetap menyokongnya walaupun Cikgu Jailani pernah ke rumah Shahrul memberitahu sikap Shahrul kepadanya.

Bab 20 – Hati Yang Terluka

Hubungan Nadira dan Shahrul kembali mesra. Hal  Ini menimbulkan sedikit rasa cemburu di hati Badri. Semasa mengelamun, Badri tersalah menyebut nama Nadira kepada Siew Mei menyebabkan Siew Mei agak berkecil hati. Doa Badri agar dia ditemukan dengan Nadira untuk mengetahui pandangan Nadira terhadapnya. Akhirnya dia bertemu dengan Nadira yang ditemani Shahrul di rumah Pak Alangnya. Badri menyatakan kesalahan Shahrul telah dikesan oleh Cikgu Jailani menyebabkan Shahrul berasa bimbang. Badri menyindir sikap Nadira.

Bab 21 – Harapan

Shahrul terlibat dalam kemalangan selepas balik dari rumah Pak Alang Nadira. Shahrul menduduki SPM di hospital. Kesan daripada kemalangan tersebut, kaki Shahrul tempang sebelah. Badri meminta maaf kepada Siew Mei akan sikapnya tempoh hari. Badri menyatakan cita-citanya untuk berjaya dalam Sijil Pelajaran Malaysia bukan untuk mengejar cinta. Hal ini disokong oleh Siew Mei. Badri, Taufik dan Siew Mei sama-sama belajar untuk menduduki SPM dan berjaya menjawab soalan dengan baik. Selepas tamat peperiksaan, mereka sama-sama berbincang tentang cara untuk menghabiskan masa cuti mereka. Taufik akan mengikut Badri berkerja di resort bapa saudara Badri. Badri dan Siew Mei berjaya mendapat 9A dalam SPM. Taufik pula mendapat 7A. Selepas mendapat keputusan, Badri bergegas pergi membeli tiket untuk balik bekerja semula.  Badri telah memohon kemasukan ke universiti.

Bab 22 – Senja Belum Berlabuh

Pertemuan semula antara Badri dengan Jamil berlaku di resort milik Jamil setelah masing-masing berjaya dalam kehidupan. Mereka mengimbau kembali kenangan lalu. Badri melanjutkan pelajaran di Ireland dalam bidang perubatan dan akan bertugas sebagai doktor di Hospital Besar Kuala Lumpur. Jamil melanjutkan pelajaran dalam bidang hotel dan pelancongan di UiTM. Taufik mendapat ijazah dalam bidang perniagaan. Jamil dan Taufik berkongsi membuka resort di Terengganu. Shahrul dan Kumar melanjutkan pelajaran di Politeknik dalam jurusan kemahiran memperbaiki kereta sehingga berjaya membuka beberapa cawangan bengkel kereta di Kuala Lumpur. Shahrul telah berkahwin dengan Nadira. Nadira berjaya membuka sebuah butik setelah memperoleh kelulusan diploma fesyen di UiTM. Siew Mei berjaya menjadi seorang doktor gigi. Badri dan rakan-rakannya berjaya merenang gelora dalam kehidupan mereka dan berharap berjaya merenang gelora yang akan mendatang.

WATAK DAN PERWATAKAN

Watak ialah pelaku atau pemegang peranan dalam sesebuah cereka. 
Manakala perwatakan pula merujuk kepada ciri-ciri fizikal (luaran) dan ciri-ciri peribadi (dalaman) seseorang itu.

Watak Utama

Badri

§  Anak sulung kepada Mak Siti, abang kepada Badrul.
§  Seorang pengawas sekolah
§  Berperawakan segak, berdedikasi dan berwibawa
§  Bertanggungjawab - sebagai seorang pengawas sekolah, Badri sedar dia harus menggalas 
tugas berat dan perlu menunjukkan perilaku yang baik
§  Berdisiplin - Badri tidak pernah melanggar peraturan sekolah
§  Menepati masa dan seorang yang sistematik - setiap hari, seawal pukul 6.40 pagi Badri 
sudah menunggu bas awam untuk pergi ke sekolah.
§  Setia dalam persahabatan - Badri bersahabat baik dengan Jamil dan banyak membantunya 
dalam pelajaran.
§  Berani menghadapi cabaran - Badri tidak gentar apabila berdepan dengan pelajar yang 
berlagak samseng, suka melanggar peraturan, ditangkap menggunakan telefon bimbit 
semasa di sekolah.
§  Rajin mengulang kaji pelajaran - mengajak Siew Mei dan Taufik membentuk kumpulan 
belajar.
§  Berpendirian teguh atau berprinsip - tidak mengendahkan usikan rakan-rakannya mengenai 
hubungannya dengan Nadira dan Siew Mei.

Watak Sampingan

Shahrul

§  Salah seorang rakan Badri, anak orang berada
§  Berkawan baik dengan Kumar dan Meng Kong
§  Berlagak dan sombong - Shahrul tidak betah tinggal di rumah teres kerana selama ini dia 
   tinggal di rumah banglo.
§  Materialistik - Shahrul terlibat dalam kegiatan penjualan telefon bimbit yang dicuri semata-
   mata untuk memperoleh wang bagi membeli barangan mewah dan berjenama.
§  Suka berfoya-foya - bercampur gaul dengan budak-budak motor dan melepak di kompleks 
    beli-belah.
§  Berprasangka buruk - menganggap Badri berlagak menjadi pengawas.
§  Panas baran - Shahrul mencekak kolar baju Kumar agar Kumar mengikut arahannya untuk 
   menjual telefon bimbit secara ansuran.
§  Mudah terpikat dengan gadis cantik - berani membawa keluar Nadira menunggang 
    motosikal.
§  Mementingkan diri sendiri – Shahrul meninggalkan Nadira keseorangan ketika polis cuba 
    menangkap rakan-rakan mat rempitnya.
§  Memperalat orang lain untuk tujuan jahatnya – Shahrul menyuruh Kumar untuk memasukkan 
    sesuatu ke dalam beg Meng Kong supaya Meng Kong dibuang asrama.
§  Pendendam – Shahrul meminta Din untuk memukul Badri bagi melepaskan dendamnya 
    terhadap Badri.

Nadira

§   Seorang pelajar perempuan baru berpindah dari Sekolah Menengah Badrul Shah, Kedah 
    yang mengikut ayahnya bertugas di Kuala Lumpur.
§  Sahabat Badri dan Shahrul dalam kelas 5 Bestari.
§  Tidak berpendirian tegas - Nadira mudah dipengaruhi Shahrul untuk mempercayai kes 
    telefon bimbit yang dijumpai di dalam beg Badri.
§  Mengalami kejutan budaya - setelah berada di Kuala Lumpur dan berkawan dengan Shahrul,
    Nadira memakai jeans ketat dan baju senteng.
§  Ego dan sombong - bersikap bena tidak bena akan nasihat Badri agar tidak terpengaruh 
    dengan Shahrul yang suka menghabiskan masa dengan perkara tidak berfaedah.
§  Tidak mendengar nasihat - Nadira enggan menerima nasihat kakaknya, Nurul Ain yang 
    menegur tentang penampilannya.
§  Tidak menghormati orang lain – meninggikan suara ketika kakaknya menegur tentang 
    pakaiannya yang agak terdedah dan mencolok mata.
§  Suka membazirkan masa – sering membazirkan masa dengan bersiar-siar dan melepak di
    kompleks beli belah bersama-sama Shahrul.

Meng Kong

§  Anak kepada Encik Tan, pemilik kedai telefon bimbit.
§  Rakan kepada Shahrul dan Kumar
§  Tidak jujur - Meng Kong mencuri kad prabayar dan telefon bimbit lalu dijual kepada pelajar di
    sekolahnya.
§  Mata duitan atau materialistik - Meng Kong sanggup mencuri telefon bimbit di kedai ayahnya
    untuk mendapatkan wang sehingga mencecah hampir dua ribu ringgit.
§  Insaf akan kesalahan yang dilakukan - setelah bapanya mengetahui perbuatan jahatnya 
    melalui rakaman CCTV, dia memohon maaf daripada ayahnya dan berjanji tidak akan 
    melakukan kesalahan itu lagi.
§  Patuh dan taat kepada ibu bapa - Meng Kong sanggup tinggal di asrama sekolah 
    sepertimana yang diarahkan oleh bapanya.

Kumar

§  Rakan kongsi kepada Shahrul dan Meng Kong dalam perniagaan menjual telefon bimbit dan
    kad prabayar kepada pelajar sekolah.
§  Menyimbah air ke atas Badri semasa Badri di dalam tandas.
§  Benci dan marah terhadap Badrul yang menyebabkan telefon bimbitnya dirampas oleh 
    Cikgu Jailani.
§  Mata duitan atau materialistik – Kumar bersama dua rakan karibnya Shahrul dan Meng Kong
     terlibat dalam kegiatan penjualan telefon bimbit dan kad prabayar untuk memperoleh wang
     lebih.
§  Mudah dipergunakan oleh orang lain – Kumar cuba memfitnah Meng Kong supaya Meng 
    Kong dibuang asrama atas arahan Shahrul.
§  Insaf akan kesalahan yang dilakukan – Tidak mahu lagi dipergunakan oleh Shahrul. Sedar 
    bahawa dia telah banyak ketinggalan dalam pelajarn.
§  Berubah menjadi baik setelah beberapa kali diberi sesi kaunseling – mula akrab dengan 
    Badri dan mengulang kaji pelajaran bersama-sama.

Jamil

§  Kawan baik kepada Badri. Menasihati Badri tentang risiko menjadi pengawas.
§  Terlibat dalam bisnes menjual telefon bimbit terpakai dan kad prabayar yang dijalankan oleh
    Shahrul, Meng Kong dan Kumar.
§  Menjauhkan diri daripada Badri setelah Badri mengetahui kegiatannya.
§  Kelurganya menghantar Jamil ke Sarawak setelah mendapati dia mempunyai masalah 
    dengan kumpulan Shahrul, Meng Kong dan Kumar.
§  Insaf akan kesalahan yang dilakukan - berhenti daripada menjual barangan milik
§  Meng Kong setelah Meng Kong menuduhnya mencuri telefon bimbit.

Cikgu Jailani

§  Guru Matematik dan guru disiplin sekolah.
§  Tegas - dia mengambil tindakan tegas kepada pelajar yang terlibat dengan masalah disiplin.
§  Adil - mengarahkan supaya para pengawas mengawasi kawasan sekitar sekolah secara 
    bergilir-gilir dalam bentuk berpasukan yang terdiri daripada 3 orang pengawas.
§  Rasional - menyelidiki kes Badri disiram air ketika berada di dalam tandas dan kes telefon 
    bimbit yang dijumpainya di dalam beg Badri.
§  Bertolak ansur - meskipun Kumar kerap melakukan kesalahan tetapi setelah Kumar 
    memohon maaf dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapannya, akhirnya cikgu Jailani 
    tidak menggantung persekolahannya.

Pengajaran
           
Kita perlulah tabah menghadapi cabaran untuk menyelesaikan masalah.
Contoh: Badri tabah menghadapi cabaran ketika menjalankan tugas sebagai seorang pengawas walaupun telah disimbah dengan air sehingga dia berjaya menyelesaikan masalah disiplin pelajar seperti kes penjualan telefon bimbit.

Kita haruslah mempelajari seni mempertahankan diri untuk menjaga keselamatan diri.
Contoh: Badri dapat mengelakkan serangan daripada Shahrul secara spontan kerana mempunyai  ilmu persilatan.

Kita hendaklah gigih berusaha untuk mencapai kejayaan
Contoh: Badri dan Siew Mei  gigih belajar sehingga memperoleh keputusan 9A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.

Kita mestilah tegas dan adil ketika menyelesaikan sesuatu masalah agar tidak menganiaya orang lain.
Contoh: Cikgu Jailani menyelidik secara terperinci penemuan telefon bimbit di dalam beg Badri agar Badri tidak teraniayai kerana beliau percaya bahawa Badri tidak bersalah.

Kita hendaklah berani memberikan maklumat yang benar untuk mengatasi sesuatu masalah.
Contoh: Siew Mei membantu Badri memberikan maklumat berkaitan masalah disiplin murid-murid sehingga terbongkarnya kegiatan penjualan telefon bimbit oleh Shahrul dan Meng Kong.

Kita janganlah  terburu-buru ketika membuat keputusan.
Contoh: Encik Tan terburu-buru memberhentikan Idham iaitu abang Jamil yang bekerja di kedai telefon bimbitnya setelah mempercayai akan dakwaan Meng Kong bahawa Idham yang telah mencuri telefon bimbit di kedainya.

Kita haruslah taat kepada ibu bapa demi kejayaan masa depan.
Contoh:  Meng Kong akur dengan tindakan bapanya untuk tinggal di asrama sekolah.

Kita hendaklah insaf setelah melakukan sesuatu kesalahan agar tidak terus-menerus mengalami kesusahan.
Contoh: Shahrul telah sedar dan insaf akan segala kesalahannya setelah terlibat   dalam kemalangan dan menyebabkan kakinya tempang sebelah.

Kita hendaklah berbincang secara rasional dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
Contoh: Encik Tan telah berbincang dan bersepakat dengan Cikgu Jailani untuk menempatkan  Meng Kong di asrama sekolah bagi mengatasi masalah tersebut disiplin anaknya.

Nilai
Nilai kasih sayang
Contoh: Demi rasa kasih dan sayang akan anaknya, Encik Tan sanggup menempatkan anaknya di asrama sekolah agar Meng Kong berubah sikapnya dan tidak terjebat lagi dengan gejala sosial.
Nilai ketabahan
Contoh: Badri seorang yang tabah dalam menjalankan tugasnya sebagai seorang pengawas walaupun berbagai-berbagai dugaan,cemuhan, ugutan dan tindakan yang  dihadapi olehnya.
Nilai kegigihan
Contoh: Badri gigih berusaha dan belajar sehingga memperoleh keputusan yang kecemerlangan iaitu 9A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.
Nilai bertanggungjawab
Contoh: Mak Siti seorang ibu yang bertanggungjawab kerana telah  memasak nasi lemak dan sambal sotong untuk sarapan  anak-anaknya.
Nilai Prihatin
Contoh: Badri seorang yang amat prihatin kepada rakannya, beliau tetap meneruskan hasrat untuk menceritakan perihal Shahrul kepada Nadira walaupun mengetahui bahawa Nadira pasti tidak akan mempercayainya demi saying akan masa depan Nadira.

Nilai cinta akan seni warisan bangsa
Contoh: Badri mempelajari seni mempertahankan diri iaitu silat dengan Pak Alangnya dan sentiasa menjaga etika silat di mana-mana saja dia berada.

Nilai keberanian
Contoh: Badri seorang yang berani kerana tetap ingin berjumpa dengan seseorang yang tidak pasti hanya melalui nota kecil yang terdapat di dalam poketnya demi mendapatkan maklumat dan menyelesaikan masalah sosial rakan-rakan di sekolahnya.

Nilai persahabatan
Contoh: Walaupun Badri, Jamil, Shahrul, Meng Kong, dan Siew Mei telah ada kehidupan masing-masing namun ingatan persahabatan tetap kekal di sanubari masing-masing.

TEMA 
Novel ini bertemakan cabaran dan tangggungjawab seorang pelajar dalam menjalankan tugas sebagai seorang pengawas.Tema ini dijelmakan melalui watak utama,Badri yang merempuh pelbagai cabaran sepanjang menjalankan tugas sebagai pengawas sekolah yang belum pernah disandang sejak zaman persekolahannya.

PERSOALANi. Ibu bapa yang mementingkan kerjaya menyebabkan anak-anak yang terlibat dalam gejala sosial.a. Contoh: Shahrul yang kurang mendapat perhatian daripada ibu bapanya telah terlibat dalam masalah displin sekolah dan bercampur dengan kumpulan motor.

ii. Kasih sayang ibu. bapa terhadap anak-anak

Contoh: Encik Tan memohon kepada pegetua supaya Meng Kong ditempatakan di asrama sekolah supaya anaknya berdisplin dan berjaya dalam peperiksaan.

iii. Hasad dengki dalam persahabatan.

Contoh: Shahrul mengarahkan Kumar memasukkan dua kotak rokok ke dalam beg sekolah Meng Kong dibuang dari asrama

iv. Tanggungjawab terhadap tugas .

Contoh: Badri sebagai pengawas terus merujuk Cikgu Jailani sekiranya pelajar terlibat dalam kes displin walaupun melibakan kawannya Jamil.

v. Semangat kerjasama dalam menyelesainya masalah.

Contoh: Siew Mei memberikan maklumat kepada Badri tentang penglibatan Shahrul dan rakan-rakannya dalam perjualan telefon bimbit secara ansuran kepada pelajar di sekolahnya.

vi. Sikap gigih golongan perlajar untuk mendapatkan kejayaan dalam peperiksaan.

Contoh: Badri,Siew Mei dan Taufik mengadakan belajar berkumpulan dan akhirnya berjaya memperoleh keputusan 9A dan 7A dalam Sijil Pelajaran Malaysia.

vii. Buruk sangka dalam kalangan pelajar.

Contoh: Shahrul,Kumar,Jamil dan Meng Kong bersangka buruk terhadap Badri sehingga menyimbahkan air ketika Badri di dalam tandas sekolah.

viii. Gejala lumba haram dalam kalangan pelajar.

Contoh: Shahrul dan Aziz terlibat dalam perlumbaan haram sehingga hampir di tangkap oleh polis.

ix. Berdiri untuk mendapatkan pengalaman.

Contoh:Badri dan Taufik bekerja sambilandi resort bapak saudara Badri sementara menungu keputusan SPM.

x. Perpaduan kaum.

Contoh:Badri,Siew Mei,Tufik dan Kumar belajar bersama-sama walaupun mereka berlainan agama dan bangsa.






6 ulasan: