Berikut merupakan
petua-petua dan ciri-ciri yang ada pada pelajar cemerlang, dari Dr Fadzilah
Kamsah. Pelajar cemerlang akan:
1. Menggunakan
kedua-dua belah otak kanan & kiri. Ini dapat dilakukan dengan membuat
aktiviti merangsang kedua-dua belah otak tersebut.
2. Merangsang
kesemua deria dalam pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa:
§ kita
ingat 10% apa yang dibaca
§ kita
ingat 20% apa yang didengar
§ kita
ingat 50% apa yang didengar & dilihat
§ kita
ingat 70% apa yang dicakapkan
§ kita
ingat 90% setelah dipraktikkan
3. Belajar
secara aktif dengan pen/pensil ditangan.
4. Belajar
3 jam sehari atau 20 jam seminggu (tidak termasuk kerja rumah).
...Tahu
memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas belajar seperti membaca surat
khabar, melawat rakan dan sebagainya....
5. Belajar
dalam persekitaran kondusif.
§ pastikan
cahaya adalah terang
§ kurangkan
gangguan bunyi
§ tampal
poster yang mengandungi slogan yang menaikkan semangat belajar
§ tampal
gambar-gambar yang menenangkan fikiran
§ kerusi
dan meja menghadap kiblat
§ jangan
lupa untuk senyum
6. Tidak
ponteng kelas. Kalau tertinggal kelas, salin nota dari rakan.
7. Mengulang
kaji menggunakan kaedah 'output learning' iaitu belajar untuk melatih otak
menggunakan maklumat yang terkumpul. Ini dapat dilakukan dengan membaca
buku/nota, ingat kembali, lakar/tulis, sebut apa yang difahami, dan jawab
soalan.
8. Tahu
teknik merangsang memori:
§ memasukkan
maklumat dalam memori (registration)
§ menyimpan
maklumat dalam sel memori (retention)
§ mengingat
kembali (recall)
§ menggunakan
maklumat untuk menjawab soalan atau kegunaan lain (application)
9. Sentiasa
awal dan mendahului:
§ persediaan
awal akan memberikan permulaan yang baik dan memberi tanggapan yang positif
pada guru.
§ pelajar
yang mendapat A pada ujian lazimnya akan dapat mengekalkan kejayaannya.
§ belajar
awal ketika tiada tekanan adalah tidak membosankan.
§ untuk
sentiasa awal dan mendahului, bacalah dahulu sekali atau 2 kali sebelum guru
mengajar.
10. Berbuat
baik dengan guru. Setiasa hormati dan sayangi guru.
11. Mempunyai
teknik membaca yang betul:
§ duduk
dengan tegak & bernafas dengan betul
§ memberikan
tumpuan sepanuhnya
§ menggunakan
jari telunjuk untuk membaca
§ menyesuaikan
kelajuan membaca dengan kesukaran bahan bacaan
12. Sentiasa
mengawasi pencuri waktu belajar iaitu angan-angan kosong, bertangguh &
malas.
13. Membaca
doa penerang hati setiap kali selepas sembahyang, sebelum mengulangkaji, dan
sebelum menghadapi peperiksaan.
14. Tidak
membuang masa dengan belajar ketika letih.
15. Mengadakan
rehat sebentar setiap 20 minit mengulangkaji.
16. Belajar
mengikut waktu yang sesuai dengan diri (study according to your biological
clock). Bagaimanapun, perlu tahu waktu-waktu yang sesuai untuk belajar iaitu
sebelum tidur, selepas bangun tidur, selepas mandi air panas, selepas baca
al-quran/zikir selepas riadah dan selepas berdoa.
17. Mengulang
kaji secepat mungkin. Ulang kaji ringkas selepas belajar (kita akan lupa 80%
selepas belajar).
18. Mengulang
kaji secara bersendirian atau berkumpulan.
19. Tahu
mengulang kaji adalah aktiviti pembelajaran terpenting sebelum peperiksaan.
20. Mengulang
kaji pelajaran berulang-ulang kali.
21. Mengulang
kaji apabila mulai terlupa.
22. Tahu
petua mengulang kaji:
§ cari
tempat yang tenang dan serasi dengan jiwa kita
§ siapkan
semua 'bekalan' dengan sempurna
§ duduk
tegak dikerusi yang selesa
§ baca
doa penerang hati
§ baca
buku atau nota mengikut teknik membaca yang betul
§ fikir
dan ingat kembali isi utama
§ catat/lakar
§ semak
semula ketepatan maklumat
§ ulang
sebut atau ceritakan pada orang lain
§ buat
rumusan
§ jawab
soalan
§ tampal
maklumat yang rumit di dinding
§ baca
doa tanda kesyukuran selepas belajar
23. Tahu
memberi ganjaran kepada diri sendiri selepas beajar seperti membaca surat
khabar, melawat rakan dan sebagainya.
24. Tahu
petua-petua agar tidak lupa:
§ jangan
makan kepala ikan
§ jangan
makan organ dalaman
§ jangan
minum semasa makan
§ jangan
minum atau makan makanan yang tercemar oleh semut
§ jangan
melihat kemaluan
§ banyakkan
makan makanan yang mengandungi soya seperti tempe, tauhu dan lain-lain
§ banyakkan
makan kismis, kurma dan madu
§ banyakkan
makan kekacang
§ pakai
minyak wangi ketika belajar atau menghadapi peperiksaan
§ jangan
makan sehingga terlalu kenyang
§ jangan
kencing berdiri
25. Tahu
kemahiran mengingat:
§ tampal
nota-nota penting di dinding
§ tukar
perkataan, ayat atau definisi dalam bentuk gambar atau rajah
§ gunakan
kaedah akronim
§ reka
cerita atau ayat mengenai konsep yang perlu diingat
§ pecahkan
maklumat kepada kumpulan kecil
26. Cekap
mengatur jadual belajar:
§ mempunyai
jadual belajar
§ patuh
kepada jadual
§ buat
jadual yang boleh diikuti
27. Tidak
menangguh belajar pada saat akhir dan tidak menumpukan peperiksaan sebagai
dorongan untuk belajar.
28. Cari
maklumat mengenai subjek yang tidak diketahui. Sediakan perkara-perkara yang
tidak diketahui dan dapatkan penyelesaian dari orang yang lebih arif.
29. Membina
kepelbagaian dalam pembelajaran. Sebagai contoh, satu hari dipelbagaikan cara
dan topik untuk belajar.
30. Menggunakan
masa terluang untuk mengulang kaji atau mencuri masa.
31. Membawa
nota ke mana-mana sahaja (kecuali ke tandas).
32. Pelbagaikan
tempat belajar.
33. Menyedari
guru-guru adalah sumber ilmu yang baik. Tanya guru apabila tidak faham
34. Menjadikan
nota-nota menarik seperti membuat corak, menggariskan isi penting dan
sebagainya.
35. Ciri-ciri
pelajar cemerlang:
§ taat
kepada Allah
§ mendirikan
sembahyang
§ menghormati
kedua ibu bapa dan sentiasa mendoakan mereka
§ hormati
& sayangi guru
§ bersungguh-sungguh
dalam melakukan kerja untuk mencapai kecemerlangan.
§ suka
pada setiap mata pelajaran yang dipelajari
§ membantu
rakan yang memerlukan
§ berdoa
dan bersyukur kepada Allah
§ sentiasa
bertawakal
§ mahir
dalam setiap mata pelajaran
Kita juga perlu ingat pelajar yang cemerlang,
adalah juga cemerlang pada akhlak dan tingkah lakunya dan seimbang dalam
kehidupannya. Kecemerlangan pelajar bukan semata-mata dilihat pada nilai
akademiknya sahaja. Semoga bermanfaat.
Sumber - http://www.macam-2.com/2008/01/35-petua-pelajar-cemerlang-dari-dr.html
Amalan yang berterusan mampu merangsang kedua-dua belah otak. Itupun kalau tahu tekniknya..
BalasPadam